Dag 1-2

Idag börjar vi vår flygresa till Kina, vårt första flyg går 14:30 från Arlanda, både jag och Linnea är där väldigt mycket tidigare vi är där vid 10 tiden har vi redan checkat in vårt bagage efter det går vi till Sky City och sätter oss på en bänk och bara stirrar rakt fram och gör inte särskilt mycket märkvärdigt vid 12 tiden börjar jag känna mig väldigt hungrig så vi går och tar lite mat på McDonalds innan resan, sen går vi till planet och så lyfter planet t.o.m. för tidigt, när vi landar i Helsingfors som var vår mellanlandning så går bytet väldigt bra där och planet som vi åker lyfter från Helsingfors 17:30 lokal tid. Sedan börjar den jobbigaste resan i mitt liv, vi får helt enkelt sitta still på våra sittplatser i 9 timmar. Under flygresan så får vi se på film (filmerna var ’’She is the man’’, ’’Kinky Boots’’ och ’’Anastasia’’.) Just ja inte att förglömma så fick vi även mat på planet. Vi fick först någon kebabröra och sedan fick vi mackor. Sedan landade vi i Kantan vid 7:30 tiden kinesisk tid (vilket är 6 timmar före svensk tid). Från Kantan ska vi flyga vid 11:30, fast där var vi tvungna att hämta ut biljetter så vi kan flyga till vårt mål som är Shanghai. Efter stora bekymmer att hitta till andra sektioner än sektion  A i flygplatsen så hittar vi tillslut område E där vi får våra biljetter till Shanghai. Precis när vi fått biljetterna kommer en bil som mest bara liknar en golfbil såna man har vid tävlingar och kör runt oss och fixar allt åt oss (som hade tagit oss runt 1,5 timme att förstå som nu löstes på 5 minuter). Sedan när vi kommer ombord på planet som ska ta oss till Shanghai så noterar jag först att planet är litet och att de är ett propeller plan och jag som är lite flygrädd blir bara mer rädd av detta. När vi landar i Shanghai så flyter allt på ganska bra vi hittar vårt bagage väldigt snabbt och vi hittar även Mr Chu som skulle hämta oss. När han hämtat oss ska vi tydligen ta oss till vårt hotell genom att åka buss och genom bussturen inser jag först hur farlig Shanghais trafik är, de verkar sakna regler helt totalt. Väl på hotell rummet så  känns de bara underbart att vara framme efter runt 24 timmar på resande fot så var de bara väldigt skönt att ta en dusch. Sedan tar vi en taxi till spellokalen (som egentligen är en restaurang) där vi får möta Ants för första gången på resan, han hälsar glatt på oss och meddelar att vi ska äta nu. Stora problemet sen visar sig att man ska äta med dessa pinnar och inte med bestick och jag är ju inte direkt den mest tekniska personen gällande sånt får givetvis jättebekymmer att äta maten där då. Efter att de avslutat sista ronden så beslutar sig Ants, Johann, jag, Linnea och några kineser för att gå iväg och spela pingis. I pingislokalen visar det sig att kineserna är riktigt bra och även Ants och Johann är riktigt bra, det var i varje fall riktigt kul att spela. Sedan tar vi oss hem från pingislokalen till vårt hotell där jag och Linnea börjar spela och analysera lite renju för att somna vid 23 tiden.

Dag 3

Idag sov vi lite längre än vad som var planerat så vi missade att komma i tid att se första ronden spelas. När vi kom till spellokalen var det bara en match kvar i första ronden. Den första saken jag noterade var att kineserna verkade lika glada idag som de varit innan samt att trafiken är väldigt stressande. Ganska snart fick vi äta lunch där och då tillkom ett nytt litet problem, jag skulle äta med pinnar. Enligt Linnea såg de ganska roligt ut så jag antar att det är sant. Efter lunchen så meddelade Ants att eftersom vi inte har en svensk tränare med oss skulle han träna oss under perioden vi är här. Vilket kändes kul och vårt första ’’träningspass’’ började med att jag glömde nyckeldraget i min favoritvariant. Sedan förklara han till mig att det kanske är bättre för mig att spela öppningar där jag är vit istället för svart med tanke på jag är en ny spelare. Sedan när prisutdelningen var klar och allt annat också var klart så gick jag, Linnea och Ants iväg och spelade pingis med några kineser igen. Pingis resultatet behöver vi inte nämna men de kom även ditt en kinesisk tjej som visades sig vara en som Ants hade pratat med på flyget, så när vi hade spelat klart pingisen följde hon med oss och hjälpte oss beställa på Burger King, och det kan vi vara väldigt glada för så mycket strul som det blev där har jag nog inte varit med om tidigare. Först fick vi fel hamburgare, sen fick vi fel tillbehör, sen blev de strul med priset, ja allt strula där. Sedan promenerade vi hem då, enda detaljen var att Ants inte riktigt sa hur långt de var. Han sa 2-3km fast det var mera
5-6km insåg han när vi kom fram. Sedan var de bara att sova när man kom hem. När vi kom hem gav Ants mig ett nummer av ’’The Renju World Magazine’’ , som jag läste under kvällen och fick väldigt blodad tand för. Den är väldigt informationsrik.

Dag 4

Jag vaknade ca 30 minuter före Linnea tillbringade först 5 minuterna att studera ifall Linnea ar vaken eller om hon sov. Efter noterat att hon sov så sött så beslutade jag att läsa min nya favorit tidning. Sedan blir vi ganska skräckslagna när telefonen helt plötsligt ringer och det visar sig att det bara var Ants och vi andades ut. I samtalet meddelades att vi skulle vara klara på 5 minuter, vilket båda jag och Linnea klarade helt utan problem. När vi mötes så traska vi iväg till köpcentrum som är granne med hotellet och testade en restaurang kedja kallad KLC som gjorde konstiga Chicken Nuggets, som jag ville äta till frukost men sluta med pommes frites. Efter den väldigt ’’mättande’’ frukosten gick vi in i en mat affär som heter Mart Thrust där jag handlade 4 flaskor vatten. Sedan gick vi tillbaka till hotellet för att börja analysera något i renju. Jag fick för mig att cpa till I11 genom att hitta på ett stört 5:e drag, men efter ungefär 3 timmars analys insåg vi att det var en idiotisk ide. Efter vårt analyserande så utmana jag Linnea på en match med hjälp av datorer. Det visar sig att hon har lite bättre underlag för en sådan strid. Hon vinner 2 gånger i samma parti då jag ändrar drag och överlever, sedan spelar vi tills stenarna tar slut. Efter våra hårda analyser av I11 med konstiga femman samt en mästerlig match i D11 så behöver vi mat. Så vi går till Mart Thrust där Linnea handlar 2 clementiner och 5 bananer som vi ska dela på medan jag som mina bana trogen handlar 2.5 liter Pepsi. Men innan vi betalar för detta så gick vi upp till övervåningen där det var väldigt bra pris. Filmer för 20, cd skivor för 15, cyklar för 200, Mopeder för 1500 samt snygga t-shirtar för 10(allt i svenska kronors värde). Sedan gick vi tillbaka till hotellet där Linnea börjar läsa Renju World och jag hittar på ett eget spel. 5 i rad med 4 i rad regler. Efter cirka två timmars lekande så meddelar Ants oss att vi ska gå och äta med två kineser samt Liu (tjejen från igår). Nu ska vi äta riktig kinesisk mat tydligen, och jäklar vad de beställde. Vi hade sådär 6 olika rätter. Först kom två sallader, sen kom räkor, sen kyckling, sen gris kött, sen katt kött och avslutningsvis kom Majstårta. (jag testa allt utan katt köttet). Sedan skildes vi åt från kineserna ganska precis efter att de hade gått så träffa vi Madli och Tonis, samt två andra ester jag inte kan namnet på. I detta sällskap gick vi iväg och åt glass på McDonalds. Efter att vi ätit klart glassen så åkte Madli och Tonis hem i taxi, medan jag, Linnea och Ants promenerade hem igen. Väl hemma så bara pratade jag och Linnea en massa strunt i 2 timmar och sedan fick jag Linnea att testa mitt nya spel som jag lyckligtvis vann.

Dag 5

Imorse vakna jag utan att kunna kolla om Linnea sov eller var vaken, därför att hon hade lyckas smita till duschen innan. Sedan tog jag duschen samtidigt så ringde Ants och bad oss komma över vilket vi gjorde med glädje. Dock ville han bara ha hjälp med att få förståelse för Show Renju så jag fick förklara det för honom, Aivo och Ester. Sedan fick vi snällt gå tillbaka till vårt rum medan de tränande. Efter en timme så bestämdes det att vi skulle ut och äta med Ants, Ester, Sander, Peeter och gick till en restaurang, väl på restaurangen så kommer först Kaia lite sent och senare kom Madli och Tonis så vi fick byta bord till ett större. Det var Kaia som beställde och maten var ’’intressant’’ enligt Linnea, jag kunde inte äta på grund av halsont. Då gick vi tillbaka till hotellet där jag såg Peeter som gick i korridoren så då frågade jag honom om han var intresserad av lite svenska nyhetstidningar vilket han var så han fick de av mig. Efter ett litet ögonblick när jag gav bort tidningen så kom Ants in och börja träna oss.  Han föreslog att jag skulle spela D8 och I11 istället för I5 därför att de passar nya spelare bättre. Så vi spelade ett parti i D8 och ett i D11 där han körde mig som en bulldozer. Efter detta fick Linnea samma medicin, sedan tog lektionen slut. Strax efter lektionen så gick vi iväg till ett Internet kafé. Där de tog våra pass för att kolla, då hann jag bli orolig.  Dock fick vi tillbaka passen ganska fort och jag kom in på Internet för första gången sedan resan. Fick prata lite med Ash, Hannes och Markus. Dock kom de inte fram något vettigt ur det hela. Sedan började vi gå omkring som turister i Shanghai och ta lite kort och sånt. Sedan när vi skulle till hotellet så valde en av oss att gå åt helt fel väg och den andra visste men följde med ändå. Givetvis var de jag som var tjurskalliga som trodde mig veta vägen. Tillslut efter 1 timmes extra promenad så traska vi in till Ants där han erbjöd oss glass som vi med glädje tackade ja till. Så vi åt glass i en kopp som var väldigt god. Sedan körde jag och Ants lite snabb plugg i D8 som gav ganska mycket. När Ants hade gått börja Linnea packa och jag prata skit samt skriva dagboken. Nu säger jag god natt.

Dag 6

Idag var dagen vi skulle resa från Shanghai, dock så var det ett litet missförstånd mellan mig och Linnea gällande vem som skulle duscha först när väckarklockan ringde, ingen ville börja så båda sov vidare för vakna 40 minuter innan avförd av telefonen. Så det blev det lite stressat ändå var vi klart först klara av alla till avfärden till en av Shanghais tågstationer där våra väskor fick bli undersökta. När väl detta var klart så var de bara att sätta sig på tåget och ha tråkigt i en timme medan vi tog oss till Haining, där vi fick för första gången möta vår tolk som heter Sally, hon och två till förde oss till ett riktigt fint och trevligt hotell. När vi dumpat av oss våra saker i rummet skulle vi ner och äta i hotellets restaurang. Var vi fick serverad massa olika goda rätter. Efter måltiden så fick vi färdas till en skola där de stod på en stor tavla ’’Our guests will be overlion Estoninan and Swedish, welcome to our school’’. Sedan så fick vi gå in till rummet där vi skulle spela en turnering i, väl där så skulle vi sätta oss långt fram samtidigt som vi började förstå att de vi skulle möta var 7-12 år gamla. Detta kändes som ett förlorande läge. Antagligen så slår vi små barn som inte är någon merit eller så förlorar man så känns de också pinsamt. Innan turneringen fick vi dock en rundtur i skolan där vi fick se att de hade salar enbart tillägnad för renju lektioner. Efter denna rundtur så fick alla gå fram och dra ett nummer först alla tjejer så fick vi höra lottningen där Linnea fick börja möta Madli Mirme som är en av de som vi reser med, det visade sig att vi skulle spela i tjej och kill klasser. Jag lottades mot en ung kines. Linneas kommentar om matchen mot Mirme är ’’Att jag måste lära mig I12’’, dock kan tilläggas att hon vann matchen. Min kommentar om min första match var ’’ganska lätt spel, det blev ganska många logiska stoppar och sedan var hela spelytorna kontrollerade av mig’’. Linnea fick möta en ung kinesiska som hon spelade remi mot och hennes kommentar kring detta är ’’Skulle vunnit i drag 16, missa en 2 drags vinst.’’ Som försvar till Linnea var det inte så lätt att se vinsten, var ologiskt spel. Min andra match var även det mot en ung kines och denna gång så blev de nästan en upprepning av första han attackerade som en dåre och jag försvara mig och han dog väldigt snabbt efter det.
Linneas tredje match idag var kommentaren ’’Jag hade lite tur och vann matchen lätt på grund av det, jag tror jag hade vunnit ändå.’’. (tjejen är bara 10 så de ska spela 9 ronder medan pojkarna spelar 7 ronder så därför tjejerna spelat en rond mer). Rond 2 (Pojk) och rond 3 (tjej) så hade vi tagit 4,5 poäng av 5 möjliga. När allt var slut för dagen, så fick vi testa kinesisk skolmat som var ganska god faktiskt, det var ris med någon form av kött. Efter måltiden så gick vi iväg till ett ställe där vi kunde sitta vid Internet. Där tillbringa vi nästan hela tiden att försöka förstå hur vi skulle komma åt MSN.  Sedan promenerade vi tillbaka till hotellet där de bestämdes att vi skulle följa med och handla frukt. Dock blev det lite kommunikations problem mellan oss och kinesen som skulle handla så blev en hel del massa mer än tanken var från början. Sedan så gick vi med frukten till Ants , för sedan traska iväg och undersöka denna stad vi promenerade iväg till ett köpcenter där vi insåg att datorer och mp3 spelare är väldigt billigt. Sedan tog vi en taxi hem som kosta 7,5 kr och börja förberedda oss inför morgondagen. Vi tränade D8 och I11 inför morgondagen. Sedan gick vi och la oss vid 12 tiden.

Dag 7

Idag vaknade vi vår bana trogen lite halv sent så var bara att stressa som vanligt på morgonen. När vi stressat klart så var vi nere i lobbyn 5 minuter försent, men ändå först av alla. Efter 2 minuter kommer Tonis och Madli ner till lobbyn, och strax därefter duggar de ner en efter en så bara 15 minuter senare än planerat så är vi på väg till skolan vi spelar på. Väl där så går vi iväg och äter frukost på skolan, maten var helt okej där idag också (gäller alla dagens måltider). Efter frukosten började det med tävlingen igen och mitt första resultat i för dagen blev en remi, som följdes upp av förlust, som följdes upp av remi. Medan Linnea började dagen med förlust, som följdes upp av remi, som följdes upp med förlust. När 5:e ronden (6:e ronden för Linnea) var klar, så fick vi åka iväg till ett enormt stort köpcenter. Där vi fick se oss omkring lite innan vi skulle gå iväg och se på en dockteater som var väldigt intressant. Den handla om en sköldpadda som bråka med en fågel, dock förstod varken jag eller Linnea handlingen i själva pjäsen. Efter den här showen så var de dags att spela igen och mina uppföljande matcher blev de vinst och sen förlust. Så jag slutade på 4 av 7 möjliga med förluster mot Aivo Oll och Johann Lents, samt två remier. Jag är nöjd med resultatet tävlingen där jag slutade 6:a. Linnea spela efter pausen, först vann hon, sen vann hon, och avsluta med vinst. Hon slutade 4:a i tävlingen och hennes kommentar om tävlingen är ’’oseriös, mycket liv runt om kring, folk som hängde över brädet’’ samt kommentar om sitt egen tävling ’’nöjd, fast ändå inte för mycket slarv, (speciellt i sista och mot Kaia.)’’. Efter detta blev det prisutdelning då Linnea fick ta emot ett diplom och en kinesisk renju teori bok på kinesiska. Sedan så blev jag uppkallad fast förstod inte de förrän de börja peka mot mig, lät som ett kinesiskt namn. Då fick jag samma pris som Linnea. (vi är nog ensamma om ha den renju boken i Sverige.) Efter prisutdelningen så blev det gruppfoto på alla spelare samt domare och tolk, efter gruppfotot så fick vi kort på skolan vi spela på. Då fick vi äta middag som smakade okej som sagt. Efter måltiden så gick jag, Linnea, Sander och Peeter tillbaka till hotellet. Då tillkom ett problem dörren låstes inte upp med vår nyckel så bara ner i lobbyn och försök förklara problemet för en som inte pratar engelska, på något mystisk sätt förstod hon våra tecken Efter ett tag kommer Mikk och knackar på dörren och meddelar oss att vi ska gå ner till rum 508 som är ett rum där folk sjöng när de ville. De kan vi säga de lät jäkligt illa. Sedan började Tonis sjunga ’’San Francisco’’ och Linneas kommentar om detta är ’’det var modigt’’. Sen efter ett tag gick vi upp på rummet för att sova tidigt. Det var en lång dag och vi ska upp tidigt imorgon.